Методична робота


Виїзний семінар-практикум
      На базі Великомокрянської ЗОШ І-ІІ ст. відбувся виїзний семінар – практикум вчителів біології Судовишнянського Локального округу в долину річки Вишенька поблизу села Великі Мокряни, де росте рябчик великий, занесений до Червоної книги України.
      Семінар – практикум відбувся 24 квітня 2017 року . Тема семінару «Рослини Червоної книги своє місцевості».
       Під час методичного заходу педагоги мали змогу ознайомитися з місцезростанням рябчика великого та метидокою проведення дослідницької роботи школярів, а саме: дослідження рослин своєї місцевості, занесених до Червоної книги ,-- рябчика великого та первоцвіту весняного.
     Даний захід допоможе вчителям в проведенні пізнавально – тематичних екскурсій, які збагачуватимуть духовне життя учнів, стимулюватимуть бажання більше побачити, більше зробити для збереження навколишнього середовища.

     


Конспект уроку-екскурсії у 7 класі
Тема. Сторінками  Червоної  книги
        
                                                         
                                                                  Любімо, бережімо природу –
                                                                  вічне джерело нашого життя і творчості.
                                                                  Вона нам стократ віддасть
                                                                  ніж ми їй можем дати.
                                                                                                           М. Рильський

Мета. Ознайомити учнів з особливостями та різноманітністю ранньоквітучих                                          рослин своєї місцевості, занесених до Червоної книги України. Навчити визначати їх взаємозв’язки з природними умовами і їх залежність від різних екологічних чинників. Показати загострення екологічних проблем в результаті діяльності людини. Закріплювати навички визначати рослини в природі за картками – визначниками, вміння досліджувати їх. Розвивати допитливість, активність, вміння самостійно робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до живої природи, свідоме бажання захистити її.
Обладнання:   фотоапарат, лопатка, лупа, бінокуляр, записники, визначники рослин, Червона книга України.
                                                                План і хід уроку
І. Інструктаж техніки безпеки під час екскурсії в долину р. Вишенька
 с. Великі Мокряни
                                                      Перед початком роботи
1. Перевірте наявність обладнання та матеріалів згідно з інструктивною карткою.
2. Чітко визначити порядок і правила безпечного виконання дослідів згідно з інструктивною карткою.
3. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

                                                    Під час виконання роботи
1. Працюючи з натуральними об’єктами, будьте обережні. Не старайтесь пробувати на смак, вони можуть бути отруйними.
2. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивні картці .
3. Використовуючи в роботі гострі предмети, будьте обережні. Гострі інструменти (лопатки) тримати вниз гострим кінцем.
4. У разі травмування, негайно повідомити вчителя.

                                                    Після закінчення роботи
1. Акуратно складіть інструменти та прилади якими ви користувались.
2. Помийте руки з милом.
3. Оформіть звіти згідно із завданнями в інструктивній картці.

   ІІ. Повторення правил поведінки в природі.

- Не пали вогнище будь – де. Обов’язково загаси його, коли ідеш додому.
- Не рви жмути трави, букети квітів.
- Не скидай відходи в річку.
- Не руйнуй мурашники.
- Не розкидай пляшки та поліетиленові пакети.
- Не бери яйця з гнізд пташок.
- Ходи обережно, не притоптуй  квітів.

ІІІ. Вступне слово вчителя .
  (Вчитель зачитує епіграф, обговорює його з учнями)
Учень.                                                              Як легко квіти потоптати,     
                                                                          Як важко виростити їх
                                                                          Щоб кольорами стали, святом
                                                                          Для кожного і для усіх
                                                                          Цвіте розарій урочисто
                                                                          І мов запрошує: « Сюди!»
                                                                          Інстинкт дикунський рветься:   
                                                                                                                    «Знищить!»
                                                                          Перечить розум : « Посади!»
 
IV. Об’єднання учнів у групи:
         І група « Юні дослідники»
         ІІ група « Науковці – екологи»
         ІІІ група « Натуралісти».


«Юний дослідник»
1. Дослідити будову підземної та надземної частини рябчика великого .
                                             Інструкція для дослідження
1. Викопайте обережно рослину, акуратно обтрусіть землю. Розгляньте підземну частину рослини. Зверніть увагу на форму цибулини і кількість  лусок із яких вона складається.
2. Згадайте, що міститься в м’ясистих лусочках цибулини.
3. Уважно розгляньте стебло, визначте його довжину.
4. Полічіть кількість листків. Зверніть увагу на листорозміщення, форму та колір листків.
5. Розгляньте квітку. Зверніть увагу на форму, розміри, забарвлення.
6. За допомогою лупи та бінокуляра розгляньте маточку та тичинки, постарайтесь побачити нектар. Подумайте, як відбувається запилення в цих квіток.
7. Знайдіть рослину, яка відцвіла і утворився плід. Як називається цей плід?

                      Завдання та інструкції для групи
                           « Науковці – екологи».

1. Сфотографувати та скласти фоторепортаж про рослину даного урочища.
2. З’ясувати причини зникнення ранньоквітучих рослин (рябчика великого, калюжниця).
3. Запропонувати заходи по збереженню даних рослин.

                              Завдання та інструкції для групи
                                          « Натуралісти».

1. З’ясувати умови проростання ранньоквітучих рослин даного урочища.
2. Визначити за картками – визначниками назви рослин запропонованих вчителем.
3. Користуючись Червоною книгою, перевірити чи є серед них рослини, занесені до Червоної книги.
4. Встановити систематичне положення  рябчика великого.

VI. Презентація робіт групами
                           І група « Юні дослідники»

Це багаторічна трав’яниста рослина. У ґрунті знаходиться трохи приплюснута цибулина, що складається з кількох лусок. І тільки 2 з них м’ясисті і соковиті . Це комори, де зберігаються поживні речовини на вегетаційний період. Після відцвітання запаси використовуються, луски зменшуються та висихають. Цього ж року в рослині утворюються 2 нові м’ясисті лусочки з новими запасами поживних речовин . Від цибулини над землею піднімається стебло заввишки  15 – 20 см  34-6 почергово розміщеними, вузькоколійними сизо – зеленими листками. На верхівці стебла розміщені великі 3 – 4 см квітки. Квітки дуже оригінальні. Червоно-коричневаті ніби навмисне розграфлені на темні і світлі квадрати як на шахівниці .
       У квітці є довгий стовпчик з трилопатевою маточкою і короткі тичинки.
       У квітках є нектар. Запилюються комахами. Розмножуються насінням і цибулинами. Молоді рослини, що розвиваються з насіння зацвітають на 4 – 5 рік. Плід – коробочка.

                                                 Звіт групи « Натуралісти»
За картками – визначниками визначити де які рослини даного урочища. Це рябчик великий, калюжниця.
Ці рослини зростають на зволоженій долині р. Вишенька. З досліджувальних нами рослин є рослини занесені до Червоної книги України. Це рябчик великий. В Україні він належить до рідкісних рослин.
Ми встановили систематичне положення рябчика великого.
                                                     Царство - Рослини
                                                     Відділ – Покритонасінні
                                                     Клас – Однодольні
                                                     Порядок – Лілієцвіті
                                                     Родина – Лілійні
                                                     Ряд – Рябчик
                                                     Вид – Рябчик великий       

       
                      


                                             Звіт групи «Науковці – екологи»   
          Зникають ранньоквітучі рослини
- Через масове зривання для весняних букетів.
- Викопування цибулин для пересадження на квітниках                                          - Порушення умов зростання – меліорацію.
- Через внесення отрутохімікатів на поля поблизу долини.
        Внаслідок цього рябчик великий щороку стає рідкісним.
       Прикладом вторгнення людини в природу є значне зменшення кількості калюжниці. Внаслідок        меліоративних робіт вона залишилась лише окремими острівцями.
      Щоб рідкісні рослини не продовжували зникати, ми склали такі заходи:
1. Поставити таблички:
  «Заборонено рвати квіти для весняних букетів»
2. Збільшити штрафи для тих, хто продає букети рідкісних рослин на ринку.
3. Не спалювати торішньої трави.
4. Не вносити отрутохімікати поблизу місць зростання рідкісних рослин.
5. Не осушувати луки, на яких ростуть рідкісні рослини.
6. Розповідати про рослини, занесені до Червоної книги рідним, знайомим.
7. Долину рябчиків оголосити заповідною зоною.
 

   VII. Вікторина.
1. Які з первоцвітів занесені до Червоної книги?
2. Який первоцвіт називають хамелеоном за його здатність змінювати забарвлення квіток від рожевого до синього?
3. Про що сигналізує комахам різне забарвлення квіток однієї рослини медунки.
4. Листя яких первоцвітів використовують для приготування весняних салатів?
5. З яких первоцвітів виготовляють ліки від серцевих захворювань.
6. Який первоцвіт називають квіткою 12 богів?
7. Завдяки чому мати – мачуха одержала таку назву?


       VIIІ. Підведення підсумків екскурсії.
Хочеться сподіватися, що наша екскурсія не була марною.
   Природа – це наш дім, і ми повинні захищати її. Адже якщо людина розуміє природу, та любить її, то природа відповість тим самим. Ми не повинні спокійно спостерігати , як забруднюється наша планета. І аби не було болісно завтра, треба намагатися вже сьогодні вирішувати всі нелегкі питання про збереження природи.
Не залишайтеся байдужими! А приїхавши в село, ви пишалися своїм прекрасним, чистим та квітучим краєм.
                                     Чи бачите ви, люди, яка краса!
                                     Зелені трави, а на них криштальні роси
                                     Пташок чудових чудові голоси
                                     І шум струмочка, і ту в лісі просинь.
                                     Усе це зникне якось в одну мит
ь
                                     Якщо ви, люди, будете топтати
                                     Не берегти, а згубно все палить.
                                     І у криницю з грубістю плювати
                                     Подумайте! Та збережіть цю мить,
                                     Коли краса, сади цвітуть і трави,
                                     Коли птахи летять в наші краї
                                     Тваринки є в лісах, і є дубрави!
                                     І щоб, приїхати до себе у село,
                                     Чи в місто, чи в район, могли сказати:
                                     Дивіться, гарно як, все зацвіло.
                                     А потім з легкістю в душі іти до хати.
                                                                                      Л. І. Стокоз.     





       







Круглий стіл
  24 квітня 2017 року на базі Великомокрянської ЗОШ І-ІІ ст. відбувся круглий стіл на тему «Формування екологічних компетентностей учнів на уроках біології та в позаурочний час».
Присутніми були вчителі біології та хімії Судововишнянського ЛО. Учасника круглого столу ділилися своїми здобутками та власним баченням проблеми поліпшення якості природничої освіти з питань :
-- Шляхи подолання екологічних проблем
-- Екологія очима молоді
--Формування екологічної культури особистості школяра
--Гра – як засіб екологічного виховання
-- Проектна діяльність школярів

      Отриманий досвід буде корисним педагогам у здійсненні екологічного виховання учнів в навчально – виховному процесі.

 



Обласний семінар
         11 листопада 2013 року на базі Соколянської  НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів --ДНЗ» відбувся обласний семінар методистів Р(М)МК, які здійснюють науково – методичний супровід викладання біології на тему «Самоосвіта  вчителя біології як складова його професійної майстерності»
       Вчитель біології Великомокрянської ЗОШ І-ІІ ст. Бучко Євгенія Василівна ділилася досвідом роботи на тему «Кімнатні рослини – зелена лабораторія на уроках біології». Вчитель показує, як об’єкти кутка живої природи використовує як натуральні наочні посібники на уроках та в позаурочний час. Це дає змогу поглиблювати знання учнів про живі організми, вести спостереження, закладати досліди, формувати практичні вміння і навички, вести природоохоронну роботу.

 






Презентація з досвіду роботи Бучко Є. В.

Тиждень біології вчителя Бучко Є.В.



Немає коментарів:

Дописати коментар